Verkeersgedrag van jongeren
in de verschillende ontwikkelingsfasen
Elke jongere kent nog verschillende ontwikkelingsfasen. Handig om te weten in welke fase ze zitten in relatie tot hun gedrag in het verkeer.
Veilig Verkeer Nederland publiceerde er over op de eigen site. Daar lees je meer informatie over dit onderwerp. Hieronder de hightlights.
Kinderen van 8 tot en met 12 jaar
- tussen de 10 en 14 jaar onderschatten vooral jongens de snelheid, ierdoor kunnen ze plotseling oversteken, vlak voor een aankomende auto of ander verkeer
- vanaf ± 10 jaar zijn de meest basale verkeersregels en -borden bekend;
- tot ongeveer 11 jaar rennen kinderen nog wel eens spontaan de straat op, opgaand in een spel of rennend achter een bal, vergeten ze dat de straat gevaarlijk kan zijn;
- tot ± 11 jaar hebben kinderen problemen om de aandacht te richten op belangrijke zaken, ze kunnen zich op slechts één ding tegelijk concentreren (een vriendje aan de overkant van de straat krijgt meer aandacht dan een naderende auto);
- pas vanaf zo'n 11 jaar kunnen kinderen hun aandacht bewust richten op het verkeer;
- tot ± 12 jaar kunnen kinderen complexe verkeerssituaties met meerdere verkeersdeelnemers uit verschillende richtingen niet overzien (kruispunten, rotondes, links afslaan).
Jongeren van 12 tot en met 16 jaar
- de fietsvaardigheid neemt tot ongeveer 14 jaar toe, waarbij tot het tiende jaar de grootste verbeteringen worden waargenomen, hoe meer ze fietsen, hoe groter hun vaardigheid;
- zelfs tot 16 jaar leveren complexe verkeerssituaties nog regelmatig problemen op voor jongeren;
- alle kinderen (dus ook middelbare scholieren) hebben grote problemen met de algemene voorrangsregels (bestuurders van rechts gaan voor, rechtdoor op dezelfde weg gaat voor, e.d.), hoe jonger, hoe groter deze problemen;
- tot ± 16 jaar neemt de snelheid van informatieverwerking toe, ze hebben dus meer tijd nodig dan volwassenen om beslissingen te nemen.