Uitkomst onderzoek naar TT en TT-project: positieve waardering
De provincie heeft onderzoek laten doen: hoe waarderen scholen en gemeenten de provinciale verkeerseducatieprogramma’s, zoals TT en TT-projects? Conclusie: scholen, gemeenten en projectteams waarderen de programma’s overwegend positief. De aanbeveling van het onderzoeksbureau is dan ook om de huidige structuur en aanpak van de verkeerseducatie te behouden.
Reden voor het onderzoek is dat de BVVP-partners (Rijkswaterstaat, provincie, gemeenten, Openbaar Ministerie en politie) bezig zijn om de gedragsaanpak te professionaliseren. Verkeerseducatie op scholen is een onderdeel van die aanpak. Een gedragsteam gaat aan de slag met de doorontwikkeling van de verkeerseducatie-inzet.
Enquête en gesprekken
Dat vraagt om een goed beeld van hoe scholen, gemeenten en projectteams verkeerseducatie ervaren. Adviesbureau Haskoning heeft daarnaar afgelopen zomer een enquête-onderzoek uitgevoerd. Waarbij aandacht was voor de inhoud én de werkwijze van TT en TT-projects. Daarnaast zijn er gesprekken geweest met de TT-coördinator en TT-begeleiders.
Conclusie en bijzonderheden
De conclusie: scholen, gemeenten en projectteams waarderen het TT en TT projects overwegend positief. De partners zijn over het algemeen positief over de aanpak, samenwerking, ondersteuning en communicatie. Hieronder enkele bijzonderheden.
TotallyTraffic
- De scholen ervaren de samenwerking, ondersteuning en communicatie over het algemeen als prettig. Ze hebben wel behoefte aan meer draagvlak binnen school, meer tijd in het rooster om verkeerseducatie te geven, aan meer lesmateriaal dat aansluit bij de doelgroep. Ondanks verkregen subsidie wordt verkeerseducatie door enkele scholen toch als kostbaar ervaren. De manier waarop scholen omgaan met het normbedrag verschilt sterk.
- De gemeenten waarderen de duidelijkheid van de TT-aanpak en ervaren over het algemeen nauwelijks knelpunten.
- Het projectteam noemt de structurele, doorlopende verkeerseducatie vanuit TT essentieel, en geeft aan dat warme contacten cruciaal zijn om scholen betrokken te houden. Er is behoefte aan snellere integratie van nieuwe ontwikkelingen, wat soms op gespannen voet staat met de brede inzetbaarheid en inhoudelijke kwaliteit die TT biedt. Verder heeft men behoefte aan stimulans voor verkeerseducatie in de bovenbouw.
TT-projects
- Studierichtingen staan over het algemeen positief tegenover de huidige aanpak, aanvraag en begeleiding. Uitdagingen die benoemd worden: verkeerseducatie is lastig in te plannen in het rooster en het is lastig om alle deelnemende klassen op één dag in te plannen.
- Aanbieders zijn tevreden over de bestaande uitvoeringen op het mbo en de samenwerking met de provincie. Bij het aanbieden van meer verkeerseducatie ervaren aanbieders met name financiële en organisatorische belemmeringen, zoals beperkt budget of het vinden van de juiste contactpersonen binnen scholen. Aanbieders geven verder aan dat verkeerseducatie in het mbo vraagt om betrokkenheid van scholen, daarbij is een enthousiaste docent/contactpersoon cruciaal.
Aanbevelingen algemeen
De uitkomsten van dit onderzoek zijn voor de provincie zoals verwacht. Algemene aanbevelingen zijn:
- Behoud de huidige structuur en aanpak. Er is een stevige basis gelegd en een uitgebreid netwerk opgebouwd. Laat dit bij doorontwikkeling niet verloren gaan.
- Veranker de programma’s in beleid door met de BVVP-partners beleidsdoelen en overkoepelende gedragsdoelen op te stellen. Op die manier kan gericht (bij)gestuurd worden op de verkeerseducatie-inzet, en wordt de basis gelegd voor evaluatie van de programma’s.
- Ontwikkel op basis van de doelen indicatoren en onderzoek passende evaluatiemethoden. Dit kan zowel op programma- als op individueel projectniveau. Dergelijke evaluaties zijn inhoudelijk uitdagend en tijdrovend, dus wees realistisch. Trek waar mogelijk samen op met provincies, regio’s en aanbieders. Belast scholen zo min mogelijk.
- Blijf doelgroepen en stakeholders betrekken bij doorontwikkeling van de programma’s.
- Stimuleer waar mogelijk ouderbetrokkenheid in de overkoepelende aanpak en individuele projecten.
Specifieke aanbevelingen TT
- Focus op inhoudelijke doorontwikkeling; speel in op actualiteiten en bouw onderdelen in die telkens gemakkelijk aangepast kunnen worden als er een nieuw thema relevant wordt (bijvoorbeeld fatbikes).
- Onderzoek de mogelijkheden tot het gezamenlijk met andere provincies en regio’s financieren van de doorontwikkeling van TT.
Specifieke aanbevelingen TT-projects
- Neem in de voorwaarden/afspraken van TT-projects op dat scholen een enthousiaste verkeerscoördinator aanstellen, zodat verantwoordelijkheid gedeeld en geborgd wordt.
- Onderzoek mogelijkheden voor cofinanciering om meer scholen verkeerseducatie (gratis) aan te kunnen bieden.
Onderzoek naar BVL
Het onderzoek is ook gedaan naar het Brabants VerkeersveiligheidsLabel (BVL = verkeereducatieprogramma voor de basisscholen). Ook over dat programma zijn de partners overwegend positief.