Lesbrief Fatbikes gepresenteerd op de TT-scholenbijeenkomst

Vertegenwoordigers van tachtig TT-scholen bezochten donderdag 5 juni het provinciehuis in ’s-Hertogenbosch voor de jaarlijkse TT-scholenbijeenkomst. Op het programma onder meer de presentatie van de lesbrief Fatbikes en scholen die best practices deelden met de andere scholen. Het was weer een leerzame en inspirerende middag! Met dank aan iedereen voor de input.

De TT-scholenbijeenkomst startte met een lesbrief over de fatbike. Is het een rage die overwaait of een blijvertje? Op verzoek van veel scholen heeft TT-projectleider Ronald Soemers deze lesbrief in opdracht van de provincie Noord-Brabant ontwikkeld.

Tijdens de bijeenkomst werd duidelijk hoe groot de impact van verkeersongevallen op scholen en leerlingen kan zijn. Een docent uit Oss deelde aangrijpend hoe een recent fatbike-ongeval, waarbij een leerling om het leven kwam, de schoolgemeenschap heeft geraakt. Dat onderstreepte nog eens het belang van structurele aandacht voor verkeersveiligheid en educatie.

Twee deelsessies

Na de presentatie van Arno Jonkers verlieten de vso- en pro-scholen de grote zaal om samen te sparren en ervaringen uit te wisselen over verkeerseducatie en hoe ze dit inzetten voor hun leerlingen. Deze deelsessie leerde onder meer dat:

  • De filmpjes van de modules heel goed werken om het gesprek met de leerlingen over verkeer aan te gaan.
  • Scholen de modules niet altijd volledig inzetten, ze kiezen dan voor de delen die passen bij de leerlingen. De talige onderdelen zijn niet altijd passend voor de leerlingen.
  • Scholen ook andere verkeerseducatie-activiteiten inzetten zoals fietscontrole, de VR-bril, fietslessen, en praktische verkeerslessen.
  • Scholen het normbedrag onder meer besteden aan schoolfietsen, fietsgereedschap en OV kaarten om te oefenen met het OV.
  • Er behoefte is aan bijvoorbeeld een lesprogramma om te oefenen met het OV, een module fietstechniek en een communicatiemedium om lesideeën uit te wisselen.

Onderzoek aanpak verkeerseducatie

De scholen die achterbleven in de grote zaal luisterden tijdens deze deelsessie naar een presentatie van de eerste uitkomsten van een onderzoek dat de provincie Noord-Brabant laat doen naar de aanpak van verkeerseducatie. In totaal hebben veertig TT-scholen een vragenlijst ingevuld. Een kort overzicht van de eerste resultaten conclusies:

  • algemene beeld: TT-aanpak werkt over het algemeen prettig voor scholen
  • positieve punten: samenwerking, ondersteuning en communicatie
  • knelpunten: inplannen lessen, gebrek aan draagvlak op school, kosten extra activiteiten of gastlessen
  • behoeften: actueel en doelgroepgericht lesmateriaal, subsidie (voor extra projecten).

Vervolg

Deze evaluatie vormt input voor de doorontwikkeling van het verkeerseducatiebeleid van de provincie. We verwachten de eindresultaten van dit onderzoek na de zomervakantie. Daarover communiceren we in de volgende TT-nieuwsbrief.