Helmplicht snorfiets vanaf 2023

Blijf fietsen, maar dan op een E-bike

TT-projectleider Ronald Soemers: "Er gebeuren veel ongevallen waarbij snorfietsbestuurders met zware verwondingen aan het hoofd in het ziekenhuis belanden. Niet voor niets dat artsen aan de bel hebben getrokken. Veel leerlingen hebben juist voor de snorfiets gekozen omdat ze dan geen helm op hoeven. Geen gedoe ook dat je die overal moet meesjouwen en ergens neerleggen. Maar wel erg onveilig! Met de nieuwe helmplicht vanaf 2023 gaat dat veranderen. Bromfietsers én snorfietsers moeten een helm op. Dat is veiliger voor de snorfietsers. Maar: de scooterbranche ziet de verkoop van snorscooters nu al drastisch omlaag gaan. Veel bestuurders zien de 'voordelen van de snorscooter niet meer' en kiezen voor de snellere bromscooter of laten hun snorscooter ombouwen tot een bromfiets. En dát is niet perse veiliger in verband met de hogere snelheden die ze daarmee rijden. Wel is deze ontwikkeling een mooie kans om (weer) te gaan of te blijven fietsen, dat is veiliger en goed voor de gezondheid. En daar kan de steeds populairder wordende E-bike een grote rol bij spelen."

Goedgekeurde helm

Een goedgekeurde brom/motorfietshelm is te herkennen aan een cirkel met de hoofletter E erin. Achter de E staat een cijfer, en elk cijfer staat voor een EU-land. In Nederland krijgen goedgekeurde helmen het cijfer 4. Een goedgekeurde speed-pedelec-helm is voorzien van een markering overeenkomstig NTA 8776:2016.

Op het fietspad

Snorfietsers mogen nu op het fietspad rijden en dat blijft zo na 1 januari 2023. Tot die tijd is een helm alleen verplicht op plekken waarbij de snorfiets naar de rijbaan wordt verplaatst. In Amsterdam en Utrecht moeten snorfietsers de rijbaan op (daar geldt nu al helmplicht). En ook aan de andere regels voor snorfietsers verandert niets. Ook de maximumsnelheid van 25 kilometer per uur blijft.