Deadline ontwerpwedstrijd 30 april

Er zijn al 12 supergave posters ingezonden door scholen die meedoen aan de ontwerpwedstrijd 'Kijk naar de weg, niet naar je mobiel'. Jouw school kan nog steeds meedoen: wegens de lockdown is de uiterste inleverdatum verplaatst van 19 februari naar 30 april.

Een Herschel rugzak, bioscoopbon en voor nummer 1 een volledig verzorgd uitje naar de Efteling: de prijzen van de ontwerpwedstrijd 'Kijk naar de weg, niet naar je mobiel' liegen er niet om. Maar de grote winnaar is natuurlijk de verkeersveiligheid van jongeren in het verkeer.

Actief betrekken

Leerlingen zelf weten beter dan wie dan ook hoe je hun leeftijdsgenoten zo ver kunt krijgen om niet langer hun smartphone te gebruiken als ze deelnemen aan het verkeer. Door ze actief te betrekken bij dit onderwerp, vergroot hun bewustzijn erover. Alleen al meedoen aan deze ontwerpwedstrijd draagt dus bij aan de veiligheid van jongeren in het verkeer.

Als jullie de posters (al) af hebben, kun je de top 3 van jullie school uiteraard al eerder dan 30 april indienen, je kan de top 3:

  • digitaal toesturen, 1 foto per poster naar n.v.d.kallen@dtvconsultants.nl
  • per post opsturen naar DTV Consultants, t.a.v. het TT-team Nynke van der Kallen/Lisette de Wildt, postbus 3559, 4800 DN Breda.

Waar moet de poster aan voldoen?

De poster heeft als doel om jongeren te stimuleren hun telefoon niet te gebruiken in het verkeer en bijvoorbeeld in hun zak of tas te houden. Deze boodschap moet duidelijk naar voren komen in de poster. Daarnaast moet de poster aan de volgende eisen voldoen:

  • bedenk een bondige, pakkende en originele slogan;
  • maak een visualisatie,'spelen met de tekst' mag ook;
  • de poster wordt altijd staand gemaakt, op minimaal A3-formaat;
  • zorg ervoor dat het geheel op grote afstand goed ‘leesbaar’ is.

Waar let de jury op?
  • Is de boodschap helder?
  • Spreekt het ontwerp aan?
  • Is het ontwerp origineel (geen kopie van wat al bestaat)?
  • Kan het ontwerp echt gebruikt worden? Denk eraan dat de doelgroep straks langs de poster wandelt of fietst. Je hebt dus maar een paar tellen waarin je met de boodschap iemand kunt prikkelen.
  • Zijn de ontwerpeisen goed opgevolgd?


Tip: op het internet zijn allerlei voorbeelden te vinden van posters van verkeersveiligheidscampagnes. Kijk daar gerust eens naar met de leerlingen, maar laat ze wel echt een eigen poster ontwerpen.

Dagje Efteling

De winnaar van de Brabantse ontwerpwedstrijd gaat door naar de landelijke finale. De vakjury bepaalt wie er door gaan. De bekendmaking van die provinciale prijswinnaars gebeurt in mei 2021. De Brabantse winnaar wordt uitgenodigd voor de landelijke prijsuitreiking in de Efteling. Vervoer per taxi tussen school en De Efteling wordt geregeld, entree en hapje en drankje ook. Behalve een dagje Efteling ontvangt de landelijke winnaar een tablet ter waarde van € 750. De overige genomineerden voor de landelijke wedstrijd ontvangen een kleinere prijs ter waarde van € 50. In verband met de corona-maatregelen onderzoekt de organisatie ook de mogelijkheden voor een online prijsuitreiking.

Spelregels
  • Alleen leerlingen van de 1ste en 2de klas van het voortgezet onderwijs mogen meedoen.
  • De deadline voor de inzending naar de jury is 30 april 2021.
  • Vermeld voor elk ingezonden ontwerp, de naam van de school en de naam, leeftijd en klas van de maker.
  • Per school dienen alle (originele) posters in 1 pakket verzonden te worden naar DTV Consultants t.a.v. het TT-team Nynke van der Kallen/Lisette de Wildt, postbus 3559, 4800 DN Breda.
  • Je krijgt een bericht als een leerling van jouw school is genomineerd.
  • De prijs is niet in te wisselen voor contant geld.
  • Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd.