Het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) publiceerde eind 2024 een analyse over de ongevalcijfers uit 2023. En merkt daarbij op: er is een daling in aantal slachtoffers, maar de trend is stijgend.
Cijfers
Uit het jaarlijkse onderzoek blijkt dat 7.400 mensen in 2023 ernstig gewond raakten in het verkeer. Daarvan was 70 procent fietser. De cijfers voor verkeersdoden en ernstig verkeersgewonden zijn lager dan in 2022, maar er is nog steeds sprake van een stijgende trend over de afgelopen tien jaar.
Samenvatting rapport
In de afgelopen 10 jaar steeg het aantal fietsdoden gemiddeld met 5 procent per jaar. In bijna alle leeftijdsgroepen nam het aantal fietsdoden toe, het meest onder zeventigplussers. Van de ernstig fietsgewonden was ruim tweederde zestig jaar of ouder. Maar vergrijzing is niet de enige oorzaak van de toenemende ongevalscijfers, ook infrastructuur en gedrag spelen een rol.
De meeste gedragsindicatoren laten een verslechtering van het gedrag over de tijd zien. Met name rijden onder invloed van drank of drugs en afleiding door telefoongebruik nemen toe en dragen risico’s met zich mee. Effectieve maatregelen blijven nodig, met name voor fietsers en ouderen, en op erftoegangswegen. Veiliger ingerichte infrastructuur, bescherming van kwetsbare verkeersdeelnemers en meer handhaving van veilig verkeersgedrag zijn daarvan de belangrijkste.
Bruggetje naar TT
TT-projectleider Ronald Soemers reageert: "De cijfers laten eens en te meer zien hoe belangrijk het is om aandacht te blijven besteden aan afleiding/social media in het verkeer en aan alcohol en drugs in het verkeer. Afleiding komt terug in alle TT-modules; module 5 gaat in op alcohol en drugs."