Flink geschrokken
Gedeputeerde mobiliteit Christophe van der Maat is flink geschrokken van het wederom hoge aantal verkeersdoden: “Achter dit kille cijfer gaan 142 mensen schuil die door hun naasten worden gemist. Wij streven dan ook naar nul verkeersslachtoffers, want elke verkeersdode is er een teveel.”
Analyse
Het CBS geeft geen inzicht in de toedracht van de ongelukken. De provincie gaf vorig jaar al opdracht aan de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) om de oorzaak en toedracht van dodelijke verkeersongevallen in Brabant in 2018 en 2019 in kaart te brengen. Die analyse is komend najaar afgerond en levert hopelijk bruikbare resultaten op om toekomstige ongevallen te voorkomen.
Het Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Het onderzoek sluit aan op de datagerichte en risicogestuurde aanpak van het in januari gepresenteerde Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024 (BVVP). Dat plan neemt alle pijlers voor veilige wegen en verkeer mee: gedrag, infrastructuur en handhaving. Zo leggen provincie en gemeenten versneld rotondes, veilige oversteekplaatsen en vangrails aan of halen bomen op gevaarlijke plekken weg. Op scholen worden volop verkeerslessen gegeven en de politie gebruikt nieuwe manieren van handhaving.
Gerichte aanpak
Van der Maat: “We werken samen met onze partners aan veilige Brabantse wegen en verkeer. Met het BVVP 2020-2024 zetten we een data- en risicogestuurde aanpak in. Dus: kijken waar de grootste risico’s zitten en die op voorhand aanpakken. Met de data uit het onderzoek kunnen we nog gerichter maatregelen nemen om ongevallen in de toekomst te voorkomen.”
Lange adem
Daarnaast zet de provincie met publiekscampagnes fors in op gedragsverandering, zoals bijvoorbeeld zorgen voor goede fietsverlichting en het tegengaan van smartphone- en drugsgebruik in het verkeer. “We blijven het herhalen: laat je niet afleiden door je telefoon en gebruik geen alcohol of bijvoorbeeld lachgas in het verkeer. Ik blijf het ongelofelijk vinden dat er een kleine groep is die het blijkbaar oké vindt om onder invloed achter het stuur te kruipen. We hopen dat dat de komende jaren echt verandert, maar dat is een proces van de lange adem”, benadrukt Van der Maat.
(bron: www.nulverkeersdodenbrabant.nl)